Društvo u kojem nema siromaštva jest ono koje ima najplemenitija načela. (Platon)

Don Kalmeta i HDZ, sredili da Jurica Prsklao umjesto zatvora dobije 2,4 milijuna kuna i vraća se u HAC !

Status osumnjičenika

Šest godina kasnije vraćen je na posao kada su protiv njega na snazi čak tri optužnice, u slučajevima Fimi-Media, Nesklad i Remorker. U slučaju Fimi-Media u tijeku je sudski proces, u slučaju Remorker potvrđena je optužnica, a u slučaju Nesklad optužnica je podignuta, ali nije potvrđena. U slučaju Nesklad Prskalo je optužen da je s drugim bivšim čelnicima HAC-a 2008. godine namjestio natječaj i preplatio bojenje cijevi tunela Sv. Rok i Mala Kapela, čime su HAC oštetili za 17,7 milijuna kuna.

Nastavak rada

U tzv. HAC-ovu kraku afere Remorker Prskalo je optužen da je bio dio hobotnice Božidara Kalmete koja je podijelila više od 15 milijuna kuna i 850.000 eura iz javnih tvrtki za održavanje i izgradnju cesta. U slučaju Fimi-Media Prskalu se sudi jer tužiteljstvo tvrdi da je zajedno s drugim tadašnjim čelnicima HAC-a od kraja 2005. do sredine 2009. na traženje tadašnjeg premijera Ive Sanadera i HDZ-ova rizničara Mladena Barišića sklapao poslove po višim cijenama s Fimi-Medijom znajući da na taj način pribavlja novac za HDZ, čime je HAC oštećen za 7,8 milijuna kuna. Osim toga, Prskalo je optužen i da je zajedno sa Zlatkom Korparom, bivšim predsjednikom Uprave Autoceste Rijeka – Zagreb, Fimi-Mediji osigurao 1,2 milijuna kuna. Prskalu se sudilo i za pogodavanje tvrtki Skladgradnja u slučaju Lažno brdo i tu je nepravomoćno oslobođen. Zbog istraga u svim gore navedenim slučajevima Prskalo je u proteklih šest godina čak četiri puta bio pritvoren.

Autocesta stvara milijunaše  ?

U posljednjih deset godina u gradnju autocesta u Hrvatskoj uloženo je oko 60 milijardi kuna. Policijske istrage ukazuju da je u tom poslu nelegalno potrošeno više milijardi kuna. Koliko? Za sada je nemoguće procijeniti. U posljednijih godinu dana u pritvoru su završila dva predsjednika Uprave HAC-a i jedan bivši predsjednik Uprave ARZ-a, šef financija i član Uprave u HAC-u, dva direktora sektora HAC-a, suvlasnik Skladgradnje. S dužnosti je otišao i državni tajnik za promet. No, USKOK i dalje nema dovoljno dokaza ili svjedoke koji bi raskrinkali za što se i na koji način uzimao novac. Bivši ministar Radimir Čačić je još 2005. govorio da je cijena po kilometru autoceste poskupjela s prosječna 4 na čak 17 milijuna eura. Stručnjake je frapirala ugovorena cijena izgradnje autoceste Zagreb – Sisak. Tako 25 kilometara dionice od Buševca do Siska stoji čak 1,1 milijardu kuna, odnosno 44 milijuna kn po kilometru. Procjene govore da bi cijena kilometra te dionice mogla koštati 4,5, maksimalno 5 milijuna eura po kilometru.



Slučaj stupići: Cijene i 20 puta veće, ovisno što HAC kupuje – Prema procjenama, HAC je u nabavi prometne opreme oštećen za oko 7 milijuna kuna. Raspisuju se natječaji na kojima pobjeđuje tvrtka Signal-grad iz Brestovja kao najbolji ponuđač s najnižom cijenom te ostvaruje godišnji ugovor s HAC-om. U usporedbi troškovnika dolazi se do podatka da isti proizvod koji je 2008. stajao oko 600 kuna, godinu dana poslije stoji oko 30 kuna. Po nižoj cijeni nudili su se oni signalni stupići za koje se znalo da ih HAC neće kupovati, a po daleko višoj cijeni od realne oni za koje se znalo da će ih kupovati. Tako su 2007. potpisana tri ugovora vrijedna 15,3 milijuna kuna.

 

Slučaj Mirjane Sanader: Za arheologiju čak 140 milijuna kuna – Hrvatske autoceste moraju plaćati troškove arheoloških istraživanja na lokalitetima, no nema utjecaja na izbor institucije koja će provesti istraživanje. To je zadaća Ministarstva kulture. Ono direktnom pogodbom ugovora posao, u pravilu s Odjelom za arheologiju Filozofskog fakulteta koji vodi Mirjana Sanader. Do 2007. za tu je namjenu HAC isplatio oko 140 milijuna kuna. Zanimljivo je da je od 2003. do 2004. godine isplaćeno 9,1 milijun kuna. U razdoblju od 2004. do 2007., kada je Sanader postao premijer, izdaci za arheologiju popeli su se na 130 milijuna kuna.

 

Slučaj natječaji: Unaprijed se dogovori cijena i podjela posla – Prije natječaja izvođači međusobno dogovore tko će dobiti koji posao i tko će ponuditi najnižu cijenu. Pritom je je izvođačima netko došapnuo koju je najvišu cijenu za određene radove HAC predvidio. Nakon dobivenog posla uslijedili su aneksi ugovora kojima se određuju dodatni radovi i ukupna cijena je daleko veća. Osim toga projektanti bi pri izradi projekta predvidili radove za koje unaprijed znaju da neće biti potrebni. Informacija je proslijeđena potencijalnom izvođaču koji na toj stavci nudi minimalnu cijenu i na taj način postiže nižu ukupnu cijenu na natječaju.

 

Slučaj Ravča – Ploče: Promijenjena trasa, a sve skuplje 50 milijuna – Najradikalniji primjer povećanja troškova dodatnim aneksima je gradnja dionice autoceste Ravča – Ploče. Godine 2005. ugovorena je gradnja u vrijednosti od 2,13 milijardi kuna za 19,5 kilometara dugu trasu. Ugovor je potpisan s konzorcijem kojem je na čelu bila Hidroelektra. No, iste godine trasa je potpuno promijenjena. Njena dužina je 25 kilometara i tvrdilo se da će biti jeftinija 370 milijuna kuna. No, u proljeće 2008. tadašnji predsjednik Uprave Jurica Prskalo potpisuje aneks kojim se izvođačima odobrava još 529 milijuna kuna za gradnju. Dakle, uslijedilo je povećanje cijene od 50 milijuna kuna.

 

Slučaj 25 posto: Za svaki projekt mora biti i dodatnih radova – Prema zakonu, bez raspisivanja novog natječaja može se ugovoriti dodatnih radova do 25 posto vrijednosti osnovnog ugovora. Tako je za dovršetak i opremanje tunela Mala Kapela dodatno aneksirano 37,3 milijuna kuna, a osnovni je ugovor iznosio 149,8 milijuna kuna. Nadalje, na autocesti Zagreb – Split ugovoreno je dodatnih radova u vrijednosti od 1,5 milijardi kuna, na Zagreb – Macelj 30,9 milijuna kuna, na Zagreb – Goričan 22,5 milijuna kuna, a na autocesti Rijeka – Zagreb 220 milijuna. Na dionici Dugopolje – Ploče dosad je već ugovoreno pola milijarde kuna dodatnih radova.

 

Slučaj Nevenka Jurak: Glamur na svečanosti u režiji Fimi-Medije – Prema dosadašnjim istragama, HAC je s tvrtkom Nevenke Jurak sklopio poslova u vrijednosti od 23 milijuna kuna. Poslovi su u pravilu davani direktnom pogodbom. U dogovoru s Upravom HAC-a Fimi-Media je za sve troškove organizacije otvaranja radova ili puštanja u promet dionica račun podnosila izvođačima radova, koji su potom te troškove bilježili kao dodatne radove, a potom bi im HAC sve to platio. Zbog poslovanja s Fimi-Medijom u pritvoru je završio donedavni šef financija HAC-a Josip Sapunar koji je nedavno imenovan za savjetnika u tvrtki.

 

Slučaj trafostanice: HAC je Dalekovodu platio više od milijarde – Gradnja trafostanica – 300 milijuna kuna Hrvatske autoceste za potrebe autocesta širom Hrvatske sagradile su više stotina trafostanica bez kojh HEP nije želio dati dozvolu za gradnju autoceste. Osim toga tražili su gradnju stanica daleko većeg kapaciteta nego što je potrebno te su kasnije elektrificirali područja uz prometnice. Vladino Povjerenstvo za ceste utvrdilo je da HEP mora HAC-u uplatiti razliku između instalirane snage za potrebe autoceste i one koja trafostanice proizvode, i to oko 300 milijuna kuna. Za gradnju trafostanica HAC je Dalekovodu platio više od milijardu kuna.

 

Slučaj Skladgradnja: Završili u pritvoru zbog bojenja tunela – Tvrtka Skladgradnja čak je dvaput HAC-u naplatila bojenje tunela Sveti Rok i Mala Kapela. Vrijednost radova iznosila je nevjerojatnih 43,6 milijuna kuna. Isti poslovi na autocesti Rijeka – Zagreb plaćeni su 11 puta manje. U HAC-u su tvrdili da je cijena skočila zbog većeg obima posla, kvalitete boje i slično. Prvotno su u HAC-u za 35,5 milijuna kuna mislili obojiti sve tunele, a onda odustali i za veću cijenu obojali samo dva. Zbog te dvostruke naplate 2009. godine u pritvoru su završili čelni ljudi HAC-a te jedan od suvlasnika Skladgradnje. Optužnica do danas nije podignuta.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on December 27, 2016 by .

Start here

Socrates International Trading

algorithm complexity trading

The Daily Post

The Art and Craft of Blogging

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

Socrates International Trading

algorithm complexity trading

The Daily Post

The Art and Craft of Blogging

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers like this: